Ριζικές αλλαγές στον τρόπο επιβολής προστίμων του Κώδικα Οδικής Δεοντολογίας προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που κατατέθηκε το βράδυ της Πέμπτης στη Βουλή. Πολλά πρόστιμα μειώνονται, όμως προβλέπεται προσαύξηση τους ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη, ενώ για μια σειρά συνηθισμένων παραβάσεων θεσμοθετούνται αυστηρές ποινές που φθάνουν μέχρι και την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης. Μια ακόμη σημαντική αλλαγή είναι η κατάργηση της έκπτωσης 50% στο πρόστιμο αν αυτό πληρωθεί μέσα σε 10 ημέρες από την επιβολή του.

Βάσει του νομοσχεδίου που είχε παρουσιαστεί επίσημα από τον περασμένο Οκτώβριο, στον νέο ΚΟΚ οι παραβάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με την επικινδυνότητα τους, με την κάθε κατηγορία να έχει και διαφορετικά πρόστιμα. Όσες παραβάσεις κατηγοριοποιηθούν με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στην κατηγορία χαμηλής επικινδυνότητας θα έχουν πρόστιμα από 1 έως 100 ευρώ, οι παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας θα έχουν πρόστιμο από 101 έως και 300 ευρώ και οι υψηλής επικινδυνότητας από 301 έως και 600 ευρώ. Μέχρι να βγουν οι σχετικές αποφάσεις τα ισχύοντα πρόστιμα του ΚΟΚ μειώνονται κατά 40% με εξαίρεση τα πρόστιμα που αφορούν την κατανάλωση αλκοόλ, την παραβίαση STOP και ερυθρού σηματοδότη, τους παράνομους αγώνες ταχύτητες και τις παράνομες προσπεράσεις

Η έκπτωση και η μείωση των προστίμων είναι η μια μεγάλη αλλαγή στον ΚΟΚ. Η άλλη είναι η υιοθέτηση της πολιτικής «πληρώνεις ανάλογα με τα όσα έχεις». Το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα να αυξάνεται το ύψος των προστίμων μέχρι και στο τριπλάσιο του αρχικού ποσού με βάση εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Δηλαδή, ουσιαστικά το πρόστιμο καθορίζεται ανάλογα με το εισόδημα και την περιουσία του παραβάτη. Ο λόγος όπως αναφέρει το νομοσχέδιο είναι τα πρόστιμα να «επιτελούν αποτελεσματικά την προληπτική και κυρωτική λειτουργία τους» ή όπως το είχε θέσει παλαιότερα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης να αντιμετωπιστούν λογικές «έχω λεφτά και πληρώνω, άρα παρανομώ». Τα κριτήρια για αυτές τις προσαυξήσεις καθορίζονται με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Υποδομών.

Πέρα όμως από την κατηγοριοποίηση βάσει επικινδυνότητας προβλέπεται και μια ειδική ομαδοποίηση που τοποθετεί τις παραβάσεις στις κατηγορίες «Πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων» και «Αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς», για τις οποίες δεν προβλέπονται πρόστιμα αλλά αυστηρές ποινές όπως η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων. Σε αυτές τις κατηγορίες εμπίπτουν παραβάσεις όπως η χρήση τηλεφώνου χωρίς ακουστικά η Bluetooth, η στάθμευση σε ράμπα αναπήρων και η χρήση της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (ΛΕΑ) στους αυτοκινητοδρόμους. Οι παραπάνω παραβάσεις όπως και η μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους και η ρίψη τσιγάρων από το αυτοκίνητο επιφέρουν απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής το δίπλωμα αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα. Στις πιο επικίνδυνες παραβάσεις προβλέπεται ακόμη και μόνιμη αφαίρεση του διπλώματος αν κάποιος οδηγός πιαστεί για αυτές τρεις διαφορετικές φορές μέσα σε πέντε χρόνια.

Ειδικότερα προβλέπεται άμεσα με την ψήφιση του νομοσχεδίου ότι θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης και οι πινακίδες για 60 ημέρες σε όσους οδηγούς πιαστούν:

– Να μιλούν χωρίς bluetooth.

– Να παρεμποδίζουν την πρόσβαση σε ράμπες αναπήρων ή σταθμεύουν σε θέσεις για ΑμεΑ.

– Να χρησιμοποιούν την Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) έστω και για ελάχιστο χρόνο.

– Να ρίχνουν εκτός του αυτοκίνητου τους αντικείμενα και ουσίες που ρυπαίνουν η μπορέι να προκαλέσουν πυρκαγιά (π.χ. τσιγάρα).

– Να μην φορούν ζώνη ασφαλείας ή κράνος.

– Να μην διαθέτουν ειδικά καθίσματα για παιδιά.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης ότι θα υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα που όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες θα καταχωρούν τις αφαιρούμενες πινακίδες, το ίδιο ισχύει για τις πινακίδες που καταθέτει ο πολίτης γιατί θέλει να μην χρησιμοποιεί το όχημά του για κάποιο χρονικό διάστημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών. Το ίδιο ισχύει για τα κλεμμένα αυτοκίνητα από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.